Bonussen kunnen een heikel punt zijn voor veel managers. Ze moeten moeilijke besluiten nemen over wie ze willen belonen en hoe ze dat best doen. In recente jaren was het extra moeilijk, door het gebrek aan geld bij veel bedrijven. Maar met de juiste begrippen en tools in de hand kunnen managers de bonus als morele boost inzetten. Eindejaarsbonus
Weinig managers maken hun beslissing over een eindejaarsbonus alleen. Meestal is er een bedrijfsbeleid. In dit geval is inlezen in het bonusbeleid het beste wat u als manager kan doen. In dit bonusproces van uw bedrijf is de redenering van de beslissers erachter belangrijk. Dit zal u helpen om uit te leggen aan uw werknemers wat het bedrag op hun bankrekening betekent.
Sommige bedrijven gunnen hun managers echter meer autonomie wat betreft de eindejaarsbonus. Als u in deze situatie bent is het niet alleen belangrijk om de bonusstructuur van uw bedrijf te begrijpen, maar zelf ook een aanpak te gebruiken die de stress voor u en uw team minimaliseert. De managers die herinneren dat bonussen slechts 1 deel zijn van een voortdurend proces om werknemers te belonen en te behouden, gaan beter met bonussen om dan managers die dat vergeten. Als u een bonus ziet als een manier om uw zonden van het afgelopen jaar goed te maken, laat uw geld dan in uw zak zitten.
Geld lost immers ook niet alle problemen op. Een bonus kan zelfs een negatief effect hebben op het gedrag van werknemers. Wanneer u overweegt bonussen te geven, neem dan de volgende principes in acht.
Prestatiebonus of gelijk loon?
Of u nu de beslissing rond de bonus maakt of hem simpelweg afgeeft, de eerste stap is het beleid van uw bedrijf te begrijpen rond het belonen van prestaties. Beloont u mensen die uitzonderlijk presteren voor hun moeite of krijgen mensen betaald los van hun prestaties? Meestal kiezen management experts voor de eerste methode. Bonussen geven moedigt een herhaling van het gewenste gedrag aan en motiveert anderen om hetzelfde te doen. Anderzijds geven gelijke beloningen werknemers een gevoel van saamhorigheid . Zolang dit geen parasieten oplevert, is dit zeker aanvaardbaar.
Weet wat u beloont
Vraag uzelf voor u de bonus uitkeert af wat u probeert te bereiken. Als u verantwoordelijk bent voor de vergoedingen, moet u weten wat uw doel is. Wilt u de best presterende mensen belonen of teamgeest bouwen? Individuele bonussen zijn het meest effectief in het motiveren en bijhouden van werknemers wanneer het gelinkt is aan specifieke verwezenlijkingen. Het publiek vertonen van verwezenlijkingen, zoals een werknemer van de maand, kan prestaties sterk bevorderen als de beloning er dicht mee samenhangt.
Wees dus zeker dat uw mensen weten wat ze moeten doen om een bonus te krijgen en hoeveel ze mogen verwachten. Probeer hierbij rekening te houden met meer dan één KPI. Als uw verkopers deals sluiten, maar uw klanten daarna nooit meer terugkomen, verdienen ze dan nog wel de bonus? Een beloning moet alleen worden gegeven als de waarden van het bedrijf niet worden gebroken.
Weet welke boodschap u zendt
Mensen praten over bonussen, dat is geen geheim. Het nieuws van de laatste jaren heeft duidelijk gemaakt dat bonussen veel aandacht kunnen krijgen, de meeste daarvan negatief. U kan misschien verleid worden om zoveel mogelijk geld naar uw afdeling te sluizen, maar wees dan ook bewust van welke boodschap u naar de rest van de organisatie zendt.
Geld is niet alles
Sommige managers geven bonussen omdat ze willen dat mensen zich goed voelen over hun verblijf bij het bedrijf. Dit gebeurt echter zelden, vooral als mensen een bonus verwachten in plaats van verdienen. Geld heeft bovendien zijn grenzen als het om motivatie gaat. Mensen leveren liever goed werk bij een bedrijf dat hun waarden naleeft dan dat ze meer geld krijgen voor een baan die ze niet graag doen. Leer uw mensen kennen en begrijp wat hen motiveert. Geld heeft er vaak weinig mee te maken.
Het nieuws brengen
Mensen vertellen dat ze meer geld krijgen klink gemakkelijk, maar dat is het niet altijd. Hoeveel u ook geeft, wees zeker te vertellen dat u uw werknemer waardeert. Wijs haar op bepaalde verwezenlijkingen en sterke punten die de bonus mee bepaalden. Maak duidelijk dat u verwacht dat de prestaties volgend jaar nog beter zullen zijn en geef nieuwe doelen mee. Als de werknemer meer verwachtte, benadruk dan het bedrijfsbeleid voor bonussen en geef mee wat ze kan doen om meer te krijgen volgend jaar.
Herinner de rest van het jaar
Een eindejaarsbonus zou geen schok of teleurstelling mogen teweegbrengen. Hou uw werknemers door het jaar heen geïnformeerd over wat hen te wachten staat en wat u kan doen als het tijd is voor de jaarlijkse bonus. Geef gedurende het hele jaar feedback aan uw werknemers zodat ze niet verrast kunnen worden. En vooral, gebruik andere motivatie-tools als promoties, erkenning en nieuwe opdrachten als u geen bonus kan geven.